Nyhed
Danske skoleelever ligger for første gang over gennemsnittet blandt OECD-landene i både matematik, naturfag og læsning i forhold til PISA. Det viser de nye tal fra PISA 2015, der er blevet offentliggjort i dag.
Danske skoleelever ligger for første gang over gennemsnittet blandt OECD-landene i både matematik, naturfag og læsning i forhold til PISA. Det viser de nye tal fra PISA 2015, der er blevet offentliggjort i dag.
Siden PISA-undersøgelsen fra 2012 er danske elevers resultater i matematik, naturfag og læsning steget. PISA-undersøgelserne, der offentliggøres hvert tredje år, og som undersøger 15-åriges kompetencer inden for de tre fagområder, viser, at Danmark i 2015 ligger over OECD-gennemsnittet i alle tre fagområder. Især i matematik er de danske resultater forbedret og er nu på niveau med de finske elever. Fremgangen i læsning og naturfag er derimod ikke stor. Ud af de 35 OECD-lande ligger Danmark nummer 7 i matematik, 15 i naturfag og 15 i læsning.
I PISA 2015 er naturfag såkaldt hovedområde for undersøgelsen, og der er derfor flere delresultater på fagområdet. De viser blandt andet, at knap 16 procent af eleverne har svage naturfagskompetencer, mens syv procent er helt i top. Resultater fra PISA 2015 viser også, at danske elevers socioøkonomiske baggrund spiller en mindre rolle for, hvordan eleverne klarer sig fagligt i naturfag end tidligere.
”Det er virkelig godt arbejde af især matematiklærerne, som har formået at løfte eleverne markant. Vi kan ikke konkludere noget om folkeskolereformen med PISA-resultaterne, men de er med til at tegne en del af et billede af skolen og af, hvordan det går specifikt for 15-årige elever i matematik, naturfag og læsning. PISA er kun et af mange redskaber til at give et billede af, hvordan det går i vores skoler. Det er nødvendigt også at inddrage andre undersøgelser,” siger undervisningsminister Merete Riisager.
I alt har 72 lande og regioner deltaget i PISA-undersøgelsen, der blev gennemført i 2015. Danmark måler sine resultater i forhold til de øvrige OECD-lande, da disse lande er sammenlignelige med Danmark. PISA bruges sammen med andre internationale undersøgelser – herunder TIMSS og PIRLS – i arbejdet med at vurdere niveauet af danske elevers kundskaber.
Den internationale undersøgelse TIMSS 2015 viser, at eleverne i 4. klasse er i toppen i matematik og natur/teknologi, og PIRLS 2011 har vist noget tilsvarende i læsning.
PISA (Programme for International Student Assessment) er en international undersøgelse af 15-åriges kompetencer inden for tre faglige områder, de såkaldte domæner:
PISA er etableret i et samarbejde mellem OECD-medlemslande og en række partnerlande. Formålet med PISA er at måle, hvor godt de 15-årige er forberedt til at møde udfordringerne i dagens informationssamfund.
PISA-undersøgelsen er gennemført hvert tredje år siden år 2000. Danmark har deltaget i alle seks runder. I Danmark gennemføres PISA af et konsortium bestående af KORA, Aarhus Universitet (DPU) og Danmarks Statistik.
I Danmark deltog i alt 7.161 unge fordelt på 331 uddannelsesinstitutioner i PISA 2015.