Målrettet sprogprøve i 0. klasse
![Børn klipper julepynt på et asylcenter.](/media/2003/integration.jpg?anchor=center&mode=crop&quality=70&width=750&height=370&rnd=132030908480000000&animationprocessmode=first)
Et grundlæggende sprogligt niveau er nødvendigt for at kunne følge undervisningen i skolen. Et manglende sprog kan derfor betyde et fagligt efterslæb, som forfølger én resten af skoletiden.
Andelen af mindre gode læsere i 2. klasse er højere på folkeskoler med mere end 30 pct. elever fra udsatte boligområder sammenlignet med øvrige folkeskoler – også når der tages højde for forældrenes uddannelsesbaggrund.
Regeringen foreslår:
• At indføre sprogprøve i 0. klasse på skoler, hvor mere end 30 pct. af børnene er bosat i boligområder, der inden for de seneste tre år har været på listen over udsatte boligområder
• At forældrene mødes med klare krav om, at barnet har et funktionelt sprog, inden de møder i skolen
Følgende proces vil være gældende:
• Første sprogprøve afholdes ved skolestart, anden sprogprøve i februar og tredje prøve inden skoleårets afslutning
• Der iværksættes et intensivt sprogstimuleringsforløb for eleverne med et negativt udfald af sprogprøven og en styrket indsats over for forældrene
• Hvis en prøve har et positivt udfald, er elevens sprogkundskaber tilstrækkelige, og eleven skal derfor ikke til flere prøver
• Ved et utilstrækkeligt sprog ved tredje prøve – inden sommerferien – gives der tilbud om et sommerskoleforløb med intensiv sprogstimulering
• Hvis barnet ikke består en ny sprogprøve efter sommerferien, kan barnet ikke påbegynde 1. klasse
• Påbegyndelse af 1. klasse kan kun udskydes én gang for det enkelte barn
• Forældrene mødes med klare krav om at sprogstimulere barnet og får stillet en værktøjskasse til rådighed
![Figur](/media/4928/sprogproeve.png?anchor=center&mode=crop&quality=70&width=595&rnd=132619222260000000&animationprocessmode=first)