Nemmere at være forbruger i en digital verden
Regeringen lancerer forbrugerpolitisk strategi med 24 konkrete initiativer.
Vi lever i en anden virkelighed end for blot få år siden.
Digitaliseringen har skabt nye muligheder for forbrugerne med adgang til større produktudbud og nye markeder. Men den rummer også udfordringer for forbrugerne i forhold til fx persondata. Det er vigtigt, at forbrugerpolitikken er afstemt med de nye vilkår og favner både muligheder og udfordringer.
”Vi vil hjælpe forbrugerne med de nye muligheder og udfordringer i den nye digitale økonomi, samtidig med at vi stadig sikrer en høj beskyttelse af forbrugerne. Danske forbrugere skal have nemmere ved at træffe gode valg i en digital verden", siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.
Den forbrugerpolitiske strategi skal blandt andet give forbrugerne de bedste rammer for at anvende egne data til at opnå bedre produkter og løsninger. Forbrugerne skal have adgang til nem og sikker nethandel. Oplysningsforpligtelserne skal i højere grad målrettes forbrugerne, og det skal være nemmere for forbrugerne at handle bolig.
Overblik: Her er de 24 forbrugerpolitiske initiativer
-
Nemmere at træffe gode valg
1 - Nemmere at træffe gode valg
2 - Forbrugerpolitisk panel
3 - Interessevaretagelse i EU -
Data skal skabe værdi for forbrugerne
4 - Nemmere adgang til egne forbrugsdata
5 - Nemmere adgang til egne offentlige data
6 - Øget gennemsigtighed i “gratis” digitale tjenester -
Nem og sikker nethandel
7 - Øget gennemsigtighed på online platforme
8 - Bedre produktsikkerhed ved køb over nettet
9 - Sikker nethandel – også uden for EU
10 - Rimelige returregler for brugte varer
11 - Bedre forbrugerbeskyttelse ved optagelse af kviklån
12 - Øget tilsyn med kviklån -
Målrettede oplysningskrav
13 - Målrettede oplysningskrav ved nethandel
14 - Ensretning af oplysningskrav i den forbrugerrettede lovgivning
15 - Færre oplysningskrav ved boligfinansiering
16 - Ophæv dansk risikomærkning af boligfinansiering
17 - Nemmere information på forsyningsområdet -
Nemmere at handle bolig
18 - Nemmere at sammenligne lånetilbud
19 - Forbrugervenlige tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter -
Markedsføring i en digital virkelighed
20 - Tidssvarende regler for uanmodet henvendelse
21 - Målrettet markedsføring ved livsfaseskift
22 - Nemmere at opsige abonnementer
23 - Styrket fokus på passive abonnementer
24 - Bøder på niveau med sammenlignelige lande
”Vi vil gøre op med tankegangen om, at fx de meget lange handels- og betalingsbetingelser, som vi skal acceptere, når vi handler på nettet, nødvendigvis giver bedre forbrugerbeskyttelse. Oplysningerne skal have reel værdi for forbrugerne og være tilpasset den digitale virkelighed, så det bliver smidigt for både forbrugere og virksomheder. Det vil regeringen også arbejde for i EU”, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.
Bag den forbrugerpolitiske strategi ligger blandt andet en gennemgang af 490 forbrugerrettede bestemmelser samt erfaringer fra konkrete adfærdsforsøg.