Medieudspil

Udviklingen i danskernes medieforbrug danner grundlag for regeringens medieudspil

Foto: Thomas Vilhelm/Ritzau Scanpix

Mediebilledet er i dag et helt andet, end da den nuværende medieaftale blev indgået i 2014. Nye medier opstår hele tiden, og gamle medier flytter sig til nye platforme. Medierne påvirker befolkningen. Men borgerne påvirker også mediernes udvikling gennem deres forbrug og vaner.

I dag henter befolkningen i stigende omfang nyheder, viden, film, sport og underholdning på både danske og udenlandske platforme.

Vi forventer som mediebrugere, at vi kan hente indhold, når vi vil, hvor vi vil og på de platforme, der passer til netop vores liv.

Regeringen vil sikre fire vigtige balancer:

Balancen mellem den ældre og den yngre generations medieforbrug.

Balancen mellem statsejede og private medier.

Balancen mellem gamle og nye medier.

Balancen mellem landsdækkende og lokale samt regionale medier.

DR skal gentænkes som public service-institution og kulturelt fyrtårn

Der er i det nye mediebillede behov for en bedre balance mellem DR og private medieudbydere. DR skal derfor fokusere klarere på grundlæggende public service, og midlerne til DR reduceres med ialt 20 pct. i perioden 2019-2023. DR skal omlægges fra den brede mediemastodont, som DR er i dag, til et markant fyrtårn inden for bl.a. nyheder, kultur og læring:

  • DR’s danske kvalitetsindhold skal skærpes inden for nyheder og aktualitet, kultur, børn og unge, uddannelse og læring og den regionale dækning.
  • Antallet af tv-kanaler skal reduceres fra i dag seks til maksimalt fire.
  • DR skal tage afsæt i det øgede digitale brug og skal have særligt fokus på indhold til børn og unge på de platforme, børn og unge anvender.
  • DR skal samarbejde med øvrige medieudbydere om en fælles app for børn og unge. På app’en skal der ligge DR-indhold sammen med børne og ungdomsindhold, der støttes via en større og bredere Public Service-Pulje.
  • Der skal ikke længere være begrænsninger for, hvor lang tid udenlandske public service-fiktionsserier kan ligge på dr.dk.
  • Alle DR’s digitaliserede programarkiver skal stilles til rådighed for borgerne inden aftaleperiodens udløb. Det skal ske på den mest omkostningseffektive måde - i DR-regi eller i andet regi. Det er en markant forbedring af adgangen til dansk kulturarv.
  • DR skal stille DR-egenproduktioner, som DR ikke selv anvender eller aktuelt planlægger at anvende, til rådighed for andres medieplatforme mod betaling.
  • Kravet til DR’s udlægning af produktion til uafhængige producenter skal øges.
  • Der skal være øget gennemsigtighed i DR’s økonomi.
  • Regeringen ønsker at styrke DR’s bestyrelse, herunder bestyrelsens uafhængighed og kompetencesammensætning. Regeringen ønsker derfor en ny model for sammensætning af DR’s bestyrelse og bestyrelsens arbejde. Regeringen foreslår, at bestyrelsen skal bestå af syv uafhængige bestyrelsesmedlemmer samt to medarbejderrepræsentanter,
    der fortsat vælges af DR’s ansatte. Ud af de syv uafhængige medlemmer udpeges to af kulturministeren, herunder formanden, mens de øvrige fem medlemmer udpeges efter indstilling fra en nomineringskomité med repræsentanter udpeget af Folketinget og
    bestyrelsesformanden. Nomineringskomitéens arbejde tager udgangspunkt i anbefalingerne fra komitéen for god selskabsledelse og statens ejerskabspolitik for statslige selskaber.
  • De nærmere vilkår for DR’s public service-udbud inden for DR’s reducerede ramme vil blive fastlagt i en ny public service-kontrakt mellem DR og kulturministeren.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Delvis privatisering af TV 2

TV 2 får i de kommende år behov for en kommerciel medejer, der både økonomisk og strategisk
kan bidrage til TV 2’s udvikling på et mediemarked præget af hastig forandring:

  • Regeringen ønsker at sælge en andel på 40 pct. af TV 2.
  • Et eventuelt salg af yderligere aktier vil skulle besluttes på et senere tidspunkt.
  • TV 2 skal fortsat være pålagt public service-forpligtelser tilsvarende de forpligtigelser, selskabet er pålagt i dag. Dermed sikres danskerne et fortsat højt niveau af public service-indhold på TV 2.
  • TV 2 skal opretholde sit hovedsæde og sit nuværende aktivitetsniveau i Odense.
  • TV 2 skal have samme fokus på regionalt indhold som i dag.

TV 2 Regionerne

Regeringen vil videreføre TV 2 Regionerne som offentligt finansierede, uafhængige, regionalt baserede medieinstitutioner:

  • Regionerne skal have øget fokus på udvikling af indhold til unge og anvende de muligheder, som de digitale platforme tilbyder.
  • TV 2 Regionerne skal fortsat levere udsendelser på TV 2’s sendeflade.
  • TV 2 Regionerne underlægges et omprioriteringsbidrag på 2 procent om året. De frigjorte midler omprioriteres til andre medieformål.

Foto: Niels Hougaard/Ritzau Scanpix
Foto: Niels Hougaard/Ritzau Scanpix Foto: Niels Hougaard/Ritzau Scanpix

Styrkelse af det digitale radiomarked og udbud af public service-radiokanaler

For at fremskynde overgangen til digital radio (DAB) og skabe grundlag for, at borgerne får et større radioudbud med nyskabende indhold, formater og tjenester leveret af private aktører,
foreslår regeringen:

  • Sluk af FM-radio to år efter, at det er konstateret, at 50 pct. af lytningen er digital. Lukningen finder dog sted senest i 2021. Herved vil al radiolytning ske via digitale platforme med større dansk radioudbud og øget mangfoldighed.
  • Når den gældende tilladelse til Radio24syv på FM4 udløber ved udgangen af oktober 2019,
  • genudbydes FM4 med henblik på senere overgang til digital radio. Kanalen udbydes med en reduktion på 33 pct. i kombination med adgang til reklameindtægter o. lign. samt krav om dækning af hele landet.
  • Udbud af en ny DAB-radiokanal til formidling af kultur, herunder klassisk musik. Kanalen udbydes med offentligt tilskud i kombination med adgang til reklameindtægter.
 

Større og bredere Public Service-Pulje

Public Service-Puljen yder i dag støtte til ikke-licensfinansierede medievirksomheder til produktion af dansk tv-drama, tv-dokumentarprogrammer og børne- og ungdomsprogrammer udført af uafhængige produktionsselskaber.

De støttede programmer skal distribueres på flow-tv og streamingtjenester. For at give private aktører bedre mulighed for at bidrage til udbuddet af dansk kvalitetsindhold foreslår regeringen, at:

  • Public Service-Puljen mere end seksdobles fra de nuværende 35 mio. kr. årligt til ca. 220 mio. kr. i slutningen af aftaleperioden.
  • Der kan fremover ydes støtte til alt audiovisuelt indhold på alle platforme (eksklusive skrift).
  • Udover genrerne drama, dokumentar og børne og ungdomsprogrammer åbnes for tilskud til dansk kulturindhold.
  • DR kan som hidtil ikke ansøge om midler i puljen.
  • Ansøgerne skal selv bidrage med minimum 50 procent af produktionsomkostningerne.
  • En del af puljen øremærkes indhold til børn og unge.
  • Det skal sikres, at det støttede indhold anvendes af borgerne. Der vil blive fastsat måltal for dette.
  • Det støttede indhold skal efter en kortere periode stilles frit til rådighed for borgerne.

Regeringens øvrige initiativer