Nyhed

Universitetsudvalgets anbefalinger

37 anbefalinger: Bla. bedre undervisning, mere feedback, bedre mulighed for at veksle mellem uddannelse og job og nye kompetencer til fremtiden

Rapport fra universitetsudvalget.

Vi har gode universitetsuddannelser i Danmark. Universiteterne tilbyder undervisning, som udspringer af stærke forskningsmiljøer, og der er stigende efterspørgsel efter universitetsuddannede.

Men der er også udfordringer: På nogle uddannelser er der for lidt fokus på at give studerende god undervisning, nyuddannede fra en række uddannelser går længe uden job, og de mange forskellige uddannelser gør det svært for unge at overskue deres valg af uddannelse.

Udvalg om bedre universitetsuddannelser præsenterer 37 anbefalinger til, hvordan Danmark kan få endnu bedre universitetsuddannelser i fremtiden.

"I Danmark skal vi leve af vores klogskab. Derfor skal vi have nogle af verdens bedste universitetsuddannelser, som klæder studerende på til en fremtid med ny teknologi og stor omstillingshastighed. Jeg synes, at udvalgets arbejde er et godt indspil til den udvikling, og ser frem til at nærstudere anbefalingerne og den viden, der ligger bag", siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.

Fakta

Regeringen nedsatte sidste år Udvalg om bedre universitetsuddannelser. Udvalgets opgave har været at opstille konkrete modeller for at styrke universitetsuddannelserne

Sammenfatning til download (48 sider):

Fuld rapport til download (446 sider):

Universitetsvalget anbefaler blandt andet, at universiteterne løbende tilpasser antallet af studiepladser til efterspørgslen på arbejdsmarkedet. At universiteterne gennemgår uddannelsesudbuddet for at gøre uddannelseslandskabet mere overskueligt. Og at det såkaldte retskrav forlænges, så de studerende får bedre mulighed for at prøve arbejdsmarkedet af mellem bachelor- og kandidatuddannelsen. Universiteterne skal også kunne tilbyde en ny 1-årig overbygningsuddannelse til de akademiske bachelorer.

Udvalget anbefaler også, at universiteterne indarbejder digitale kompetencer og teknologiforståelse i uddannelserne, tilbyder mere undervisning og vejledning på de uddannelser, hvor niveauet i dag er lavt, at undervisning anerkendes og belønnes på lige fod med forskning, og at underviserne løbende udvikler deres pædagogiske kompetencer.

 

HER ER DE 37 ANBEFALINGER:

Universitetsuddannelser med høj værdi for den enkelte og for samfundet

Universitetsuddannelser, der imødekommer kompetencebehov på arbejdsmarkedet nu og i fremtiden

Mere fleksibel uddannelsesstruktur og hurtigere veje til gode job

Mere overskueligt uddannelseslandskab og styrket optagelsessystem

Høje ambitioner for uddannelse og undervisning

Stærke ledelsesmæssige rammer og anerkendelse af fremragende undervisning

Om udvalget

Udvalg om bedre universitetsuddannelser skal komme med bud på, hvordan universitetsuddannelserne bliver endnu bedre end de er i dag.

Udvalget skal opstille konkrete modeller for at styrke universitetsuddannelserne og belyse fordele og ulemper ved disse. Mere konkret skal udvalget:

  • Belyse best practice i forhold til tilrettelæggelse af universitetsuddannelserne.
  • Vurdere, hvordan mulige tilpasninger kan styrke universitetsuddannelserne.
  • Opstille konkrete modeller for mulige tilpasninger i rammerne for universitetsuddannelserne.

Udvalget skal bl.a. forholde sig til fire temaer:

  1. Uddannelseskvalitet og høje krav til de studerende
  2. Fleksible og hurtige veje til et godt job, der imødekommer samfundets behov
  3. Teknologi som værktøj til styrket kvalitet og relevans
  4. Relevant og overskueligt uddannelsesudbud.

Udvalget om bedre universitetsuddannelser blev nedsat i april 2017.

Udvalget har afholdt 20 møder herunder flere med eksterne input fra repræsentanter for studerende, undervisere og uddannelsesledere. Ved arbejdets afslutning bestod udvalget af følgende medlemmer:

- Agnete Gersing, formand, departementschef, Uddannelses- og Forskningsministeriet

- Anders Overgaard Bjarklev, rektor, Danmarks Tekniske Universitet, formand for rektorkollegiet

- Birgit Bangskjær, chefkonsulent, Akademikerne

- Charlotte Rønhof, underdirektør i Dansk Industri

- David Dreyer Lassen, professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet

- Hanne Meldgaard, direktør, Uddannelses- og Forskningsministeriet

- Mads Bryde Andersen, professor, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet

- Mads Eriksen, uddannelses- og forskningspolitisk chef, Dansk Erhverv

- Per Michael Johansen, rektor, Aalborg Universitet, næstformand for rektorkollegiet

- Stig Henneberg, afdelingschef, Finansministeriet

- Tina Bering Keiding, lektor og vicecenterleder, Center for Undervisning og Digitale Medier, Aarhus Universitet

Sekretariatet for Udvalg om bedre universitetsuddannelser har betjent udvalget i tilvejebringelse af fakta og udarbejdelse af udvalgets afrapportering. Sekretariatet er sammensat af medarbejdere fra Uddannelses- og Forskningsministeriet og Finansministeriet.